Selasa, Disember 28, 2010

LEBIH TENANG DI SINI

Suatu ketika aku tercari-cari di mana tempat untuk membolehkan aku melakar sesuatu bagi meluahkan dan membicarakan isi hati.

Lantas aku temui tapak untuk aku jadikan hamparan mengukir bicara... maka terbitlah bicara aku di sana.Pada awalnya aku gembira kerana di situlah aku menggamit dan mengimbau semula segala memori.. segala kenangan dan segala nostalgia lama. Nostalgia yang berlalu bagaikan awan berarak ditiup sang bayu...akhirnya lenyap sebelum munculnya awan baru.

Waktu berlalu ternyata aku tidak gembira di sana kerana di sana bukanlah tempat dan tapak yang aku ingini.Aku ingin mencari tempat untuk sesekali menyendiri dan berbicara dengan hati kerana aku akui aku gemar menyendiri dan menilai diri. Akhirnya aku memilih teratak ini.Yang nyata tiada traffic disini.....

Berbagai gelagat yang aku lihat di sana..ada yang ketawa ..ada yang berduka..ada yang muram dan ada yang sengketa.Aku cuba mengikut rentak dan mengatur jejak namun semakin lama aku semakin jemu dan keliru.Tiada beza dengan apa yang aku temui dalam kehidupan ini.Di sana banyak yang aku temui wajah-wajah yang hipokrit...yang berlegar bersama topeng berkilat dan berputar bersama bicara yang menggegar.

Mereka berlindung disebalik ukiran ayat dan fatwa...di tampal di segenap penjuru blog tidak ubah seperti kedai mamak yang menjadikannya sebagai pelaris dan perhiasan untuk mengaburi mata pengunjung.Ramai yang terpesona lantas singgah menambah perisa.Mereka bicara tentang agama..tentang dosa dan pahala.. copy paste segala apa yang nabi bersabda.Bila diamati ternyata itu hanya perhiasan di mata lantaran sikap mereka yang tidak selari bagai apa yang dikata.

Mereka mengejar dan memburu pendapatan yang hanya secubit.Terus mencuba meskipun sesekali dicubit dan ada kalanya bagaikan tersepit.Masa yang ada dihabiskan agar entry terbit meskipun usia semakin merangkak senja.Mereka bentangkan segala hadis katanya demi agama..tapi mereka lupa Allah berupaya menyelami jauh ke dalam lubuk hati mereka.Mereka bangga kerana berjaya mengaburi mata manusia tapi mereka lupa pandangan Allah tidak pernah kabur ataupun buta.

Apa sebenarnya yang mereka kejar di sana ....walau mereka berdusta aku dapat selami kerana disebalik bait kata mereka belum mampu untuk sembunyi.Kata-kata dusta juga lahir dari hati yang pandai berdusta kerana apa yang kita tuturkan terbit dari hati...berhati-hatilah sebelum hati kita terus menjadi buta.

3 ulasan:

  1. Sunngguh mendalam maksud entri ini...

    Kokoro kara no entri desne....


    Israel gunakan burung hering sebagai pengintip

    BalasPadam
  2. assalamualaikum

    terima kasih ats ingatan saudara ini

    BalasPadam
  3. satu lagi blog yang best dari bro ozzy...tahniah!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...