Isnin, Disember 13, 2010

GEMBIRA HANYA SEKETIKA

Setahun berlalu kini masuk tahun kedua aku disini.Syarikat juga semakin maju dan sibuk dengan penambahan order dari pelanggan.Ini bermakna semua staff kini sibuk dengan tugas masing-masing.
Jumlah pekerja turut bertambah dengan pengambilan pekerja baru.Aku pula semakin sibuk dengan tugas yang semakin bertambah..disamping menyiapkan tugas di R&D aku turut terlibat melakukan kerja2 yang melibatkan lukisan projek.Pertama kali melihat "building plan layout" berpinar juga mataku melihat garisan2 yang berselirat.

Dari plan tersebut aku perlu mencari lokasi dimana produk kami akan dipasang bersama ukuran dan jarak dari dinding dan proses ini dipanggil "proposal drawing" setelah itu ia akan diserahkan kepada client untuk disahkan.Ia kemudiannya disusuli pula dengan drawing yang dipanggil "shop drawing" iaitu lukisan yang menunjukkan services yang akan dipasang pada peralatan kami nanti berpandukan pada permintaan dari pelanggan.Setelah disahkan oleh pelanggan aku perlu segera siapkan drawing yang dipanggil "assembly drawing" untuk diserahkan pula pada production line.Melalui assembly drawing yang aku hasilkan segala komponen akan diorder berdasarkan drawing tersebut.

Sememangnya ketika itu langsung tiada ruang untukku berehat tapi aku gembira dengan tugas2 tersebut.Segalanya menuntut penelitian yang rapi dan aku perlu fokus terutama sekali ketika proses menghasilkan "assembly drawing" kerana jika tersilap maka barang yang mereka order tidak dapat digunakan dan aku perlu bertanggung jawab.Aku gembira kerana setiap proses tersebut membuatkan otak aku ligat berputar.Proses pertama perlukan penelitian proses kedua perlukan kefahaman dan proses ke 3 menuntut kreativiti dan imaginasi kerana aku perlu 'design' beberapa peralatan tambahan untuk mencantumkan kesemua komponen menjadi satu produk yang lengkap.

Setelah produk siap dipasang aku tersenyum puas melihat segalanya berfungsi dan yang paling membuatkan aku puas jika anda masih ingat sebelum ini aku ditertawakan hari ini aku berdiri bersama mereka yang ketawakan aku dulu bersama beberapa design yang dihasilkan dari cetusan ideaku..kesimpulannya inilah yang dikatakan KEPUASAN BEKERJA iaitu kita melakukan kerja berdasarkan minat dan kesungguhan maka apabila melihat hasilnya kepuasan itu tidak dapat digambarkan.

Sedang aku enjoy dan gembira dengan tugasku tiba-tiba kami dikejutkan dengan tindakan pihak syarikat untuk mengecilkan operasi.Pada awalnya aku tidak percaya kerana waktu itu nama syarikat semakin terkenal dan order turut bertambah..apa alasan mereka nak kecilkan operasi?..Staff pertama sekali yang kena terminate adalah sales manager di ikuti dengan QC manager kemudiannya Account manager serta beberapa staff2 lain.Aku mula resah melihat keadaan sebegitu dan tumpuan aku mula terjejas..keresahan aku disedari oleh manager aku dan dia mengatakan jangan bimbang dept. kita tidak akan terlibat.

Naluri dan gerak hatiku berkata segeralah cari kerja lain manakala mindaku pula berkata jangan risaulah lantas keduanya sering bertembung membuatkan aku semakin keliru dan untuk mententeramkan semula keadaan aku perlu berlaku adil pada keduanya agar kembali bersatu.aku segera memohon kerja dari tempat lain bagi memujuk naluri dan kembali tumpukan pada kerja untuk memujuk mindaku.Setelah itu barulah aku terasa tenang dan kembali seperti biasa.Mungkin naluri aku betul kerana selepas itu aku dipanggil untuk ditemuduga dan sebulan selepas itu aku menerima surat tawaran.

Sekali lagi naluri dan mindaku bertembung namun atas desakan naluriku yang kuat apatah lagi melihat keadaan syarikat yang semakin kelam kabut pagi esoknya aku datang bekerja bersama surat perletakan jawatan yang aku letakkan diatas meja boss aku..kemudian aku keluar melepak dikedai mamak kerana aku belum ada mood untuk memulakan tugas.Belum setengah cawan aku minum boss aku datang mencari aku dan bertanyakan tentang surat tersebut.Dia meminta agar aku tidak hebahkan pada sesiapa berkenaan surat tersebut  kerana dia akan membawanya untuk berbincang dengan general manager yang ketika itu berada di sweden.

Beberapa hari selepas itu keadaan menjadi kecoh apabila masing2 bertanya seorang yang digelar "key person" akan meletakkan jawatan.Ketika bersama-sama dengan mereka aku hanya mendengar dan berpura-pura seperti tidak tahu kerana aku ingin mendengar lagi apa yang mereka ingin perkatakan tentang "key person" tersebut.Mereka tidak sedar "key person" yang mereka anggap penting itu duduk disebelah mereka dan orangnya adalah aku yang pernah mereka ketawakan dulu dan aku yang pernah mereka perlekehkan suatu ketika dulu.

Hari untuk memulakan tugas ditempat baru kini semakin hampir tetapi suratku masih dipegang oleh boss. Masa hanya tinggal seminggu saja lagi dan tiba-tiba hari ini boss aku datang sambil berkata aku boleh letakkan jawatan tapi kenapa??..rupa-rupanya boss aku turut kena terminate dan dept. kami bakal ditutup.
Sebelum meninggalkan syarikat kami bertiga duduk semeja dan ketika itulah boss aku mengatakan yang dia akan membuka syarikatnya sendiri dan mengajak aku dan engineer aku turut serta bersamanya.Kami semua setuju dan sementara menantikan proses syarikatnya siap aku perlu bekerja dahulu disyarikat baru.Aku memberinya masa 3 bulan iaitu sebelum aku disahkan jawatan kerana mudah untuk aku memberi notis 24jam.
Apakah yang terjadi seterusnya..apakah kami akan bersatu semula?? dan apa pula pengalamanku ditempat kerja baru nanti?? nantikan episod seterusnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...