Isnin, Disember 13, 2010

HATIKU TIDAK IKHLAS

Memasuki perkarangan syarikat ini aku melangkah menaiki tangga dengan lesu.Persekitaran kilangnya yang kotor membuatkan aku langsung tidak bersemangat.
Melangkah masuk kepejabat yang terletak dihujung tingkap memaksa aku melewati ruang yang gelap yang sengaja tidak dipasang lampu bersama bau yang kurang menyenangkan..

Sejujurnya ingin aku katakan yang aku tidak ikhlas bekerja disini.Tugas utama aku adalah meleraikan komponen mesin yang pihak syarikat import dari luar negara dan di buat semula dengan menggunakan jenama syarikat...bahasa mudah cetak rompak.Aku mengambil segala ukuran dan spesifikasi bersama dengan manager aku dan kami berdua akan serahkan semua dokumen kepada production line untuk membuat salinan.Bersama sebuah 'CNC machine' dan beberapa peralatan lain produk dihasilkan berpandukan drawing yang aku berikan.

Dalam diri aku sebenarnya berasa serba salah melakukan kerja ini tapi aku terpaksa bekerja untuk meneruskan hidup tambahan pula aku sebenarnya menanti proses syarikat bekas boss aku siap.Setiap pagi aku melangkah menuju ketempat kerja dengan hati dan jiwa dan kosong.Dalam masa yang sama aku terus menanti panggilan dari rakanku kerana kini telah memasuki 2 bulan aku bekerja disini.Telah aku ingatkan padanya jangan sampai genap 3 bulan kerana sukar untuk letakkan jawatan.

Pertengahan bulan ke 3 aku lega bila menerima panggilan dari rakanku dan kami bersama rakan engineer aku dulu berjumpa untuk berbincang mengenai syarikatnya.Aku agak berpuashati mendengar penjelasannya. Rakan engineer aku telah pun bekerja dengan dia lebih awal.Sebaik sahaja menerima gaji aku segera  memberi notis 24 jam dan aku katakan pada manager aku yang aku tidak akan datang lagi atau melayan apa2 panggilan dari pihak syarikat.Namun aku dan manager aku (Cina yang berasal dari Sabah) masih kekal berhubung hingga hari ini.

Awal pagi aku bertolak ke tempat kerja baru.Kali ini hatiku lebih lapang dan teruja untuk melihat suasana pejabat rakanku.Meskipun dia tidak mampu memberi gaji yang tinggi (sama seperti gaji dikilang cetak rompak tu) aku tak kisah kerana aku lebih pentingkan kepuasan bekerja.Sampai dipejabat aku lihat ruang pejabat agak daif serta sempit tapi aku tak hiraukan itu semua tekadku hanyalah untuk sama-sama membantu dia menaikkan syarikatnya..pasal imbuhan fikir kemudian hari asalkan dia tidak lupa diri bila dah kaya.

Kami bertiga bertungkus lumus untuk segera menyiapkan segala design mengikut yang dirancangkan dan beberapa katalog kami jadikan rujukan.Untuk memudahkan lagi kerja kami belajar pula menggunakan perisian 3D (3 dimensi) dan engineer itulah juga yang banyak mengajar aku kerana dia terlebih dahulu belajar dari aku.Boss kami mula tumpukan pada 'sales and marketing' manakala dari aspek teknikal diserahkan kepada aku dan rakanku.Kami berdualah yang membuat design dan kami berdua jugalah yang membuat prototype dan memasangnya di show room untuk memudahkan pelawat melihat dan kami berdua jugalah yang akan memasangnya nanti jika mendapat order.Selepas itu boss mengambil seorang lagi bagi membantu kami.Rakan baruku ini bernama Muhammad bin Mohd Top (tapi aku tak pasti adakah dia adik kepada arwah Nordin Mohd Top) apa yang pasti dia memang cukup bijak tapi pendiam.

Telah 5 bulan kami bekerja disini tapi satu order pun kami belum dapat.Kasihan melihat muka boss aku kami berdua pula keluar mencari projek.Dari contact yang aku ada maka aku berjaya membawa order yang pertama buat syarikat meskipun projek tersebut tidak terlalu besar sekurang-kurangnya invoice pertama telah terbang.Setelah menerima wang pendahuluan kami berdua jugalah yang memasangnya di site.Keringat mencurah2 kerana pemasangan memerlukan kami berada diatas syiling yang hampir dengan bumbung namun kami puas setelah segalanya berjaya dipasang dan berfungsi dengan sempurna.

Dalam diam rakanku mula memasang impian lain setelah 10 bulan kami bekerja disini.Sebenarnya aku turut menyokong impiannya untuk membuka syarikatnya sendiri.Lantas dia membuka langkah mencari rakan kongsi yang mampu keluarkan modal namun dalam masa yang sama dia masih bekerja seperti biasa.Setelah berjaya mendapat rakan kongsi maka syarikat mereka didaftarkan.

Naluri aku kembali resah melihat keadaan ini.Aku berpesan padanya agar berhati-hati bimbang kalau boss kami tahu nanti.Aku risau kerana jika boss tahu kemungkinan aku juga akan dilibatkan sama.Kebimbangan aku menjadi kenyataan apabila suatu hari kakiku seakan ditarik untuk turun ke pejabat bawah yang menempatkan fax machine aku terlihat senarai syarikat bersama nama pemiliknya yang difaxkan oleh pihak ROC (pejabat pendaftaran syarikat) dan nama yang keluar adalah nama rakanku.Ini bermakna boss aku telah berjaya menghidu niat rakanku.Aku segera memberitahu rakanku yang rahsianya telah diketahui dan dia meminta tolong agar aku kemaskan barangnya dan beberapa minit kemudian dia datang membawa barang-barangnya pergi.Setelah itu boss aku masuk dan bertanyakan samada aku ternampak apa-apa dokumen dari fax mesin tapi aku hanya berkata aku tidak tahu.

Setelah itu boss aku meminta satu lagi salinan dari pihak ROC dan salinan itu ditunjukkan padaku.Malang buatku apabila nama rakan kongsi yang tertera disyarikat rakanku tadi adalah sama dengan namaku cuma nama bapa saja berbeza.Meskipun aku menafikan boss tetap mengatakan itu adalah aku dan dia mengatakan yang dia telah hilang kepercayaan pada aku.Aku akur kerana tiada guna lagi aku bekerja jika aku tidak lagi dipercayai dan pastinya kami tidak lagi rasa selesa.Atas dasar seorang rakan dan menghargai apa yang aku lakukan selama ini maka dia memberi peluang selama sebulan untuk aku mencari kerja lain..Aku sangkakan aku akan lama disini tapi begini pula kisahnya..

Setelah itu aku datang bekerja hanya sekadar melengkapkan tugasku selebihnya masa aku dihabiskan dengan mencari kerja di Job Street atau HotJob dan juga dari akhbar..Rakanku memohon maaf padaku kerana menyebabkan aku terbabit sama dan aku maafkan dia serta dalam masa yang sama aku terus menjadi pendorong pada dia agar dia terus berjaya bersama syarikatnya..syarikat bumiputera..
Berjayakah aku mendapat kerja ?? Apa pula kisah kerja aku selepas ini ??
nantikan episod seterusnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...