Isnin, Disember 13, 2010

DARI JEPUN KE SWEDEN

Hari ini aku adalah hari pertama aku memulakan tugas disini.Syarikat ini adalah sebuah syarikat dari Swedish.bermakna ini adalah transformasi dari timur (Jepun) ke barat (Swedish).
Melihat bangunannya setinggi 12 tingkat dari luar kelihatan cukup gah dengan tingkap cermin warna biru dan bangunan inilah yang dipamerkan dimuka depan katalog syarikat.Rupa-rupanya mereka hanya menyewa disatu tingkat iaitu di tingkat 6 sahaja itupun hanya separuh.Satu strategi perniagaan yang bijak dengan memaparkan bangunan secantik itu dimuka depan katalog hakikatnya mereka hanya menyewa tak sampai pun separuh tingkat.
Hari pertama yang aku lalui amat membosankan.Jawatan aku adalah sebagai technician cuma bezanya dahulu dalam sektor elektronik tapi disini lebih kepada mekanikal dan engineering.Juga terdapat 6 orang lagi technician selain aku.Di sini aku lihat mereka semua hanya duduk melepak.Di satu sudut ada yang baca paper manakala disatu sudut lagi ada yang bermain carom..suasana begini membuatkan aku resah kerana tak tau nak buat apa sebab ditempat lama dulu masuk saja waktu kerja memang sentiasa sibuk dengan bermacam kerja.Jam 10 pagi pula tea lady datang membawa dulang bersama minuman dan sekali lagi pada jam 3 petang. Jauh beza betul suasana kerja disini..aku ibarat burung yang terlepas dari sangkar kerana dulu disyarikat jepun mereka amat utamakan disiplin tapi disini semuanya bebas.Datang lewat pun tak apa..nak pakai baju apa pun tak kisah dan tiada siapa peduli kita nak buat apa…kalau boss lalu pun dia cuma pandang saja dan lagipun ketika itu memang tak ada kerja sebab projek belum dapat.  
Masuk hari ke 2 aku dah mula merasa lemas dengan keadaan sebegitu, rasa nak patah balik je ketempat kerja lama tapi tak mungkin sebab aku dah beri surat berhenti.Kemudian aku disapa oleh 2 orang rakan disitu dan salah seorangnya adalah supervisor kami.Mereka bertanya kenapa aku datang kerja kat sini dan apa yang aku harapkan disini?.Aku menjawab aku kesini kerana tempat kerja lamaku dah mula nak pindah ke sarawak dan aku juga katakan demi masa depan aku juga.Bila aku katakan untuk masa depan mereka ketawa berdekah-dekah.Aku hanya senyum melihat mereka ketawa tapi dalam hatiku berkata "kenapa pulak..salah ke aku cakap mcm tu" mereka bertanya lagi apa yang aku target disini.Selagi lagi mereka ketawa berdekah2 bila aku katakan aku berminat untuk design apa-apa produk disini yang pada pandanganku nampak menarik cuma produknya tak banyak.

Sekali lagi aku tersenyum melihat mereka ketawa mengejek.Namun dalam hatiku mula menyimpan azam yang aku akan buktikan aku mampu lakukan.Walau tak setaraf designer sekurang-kurangnya akan ada sentuhan cetusan dari ideaku dan diterjemahkan dalam bentuk produk meskipun hanya secebis.Aku juga faham dengan kelulusan yang aku ada memang tak layak bergelar designer tapi apa salahnya kalau aku nak curahkan idea aku.

Hari berikutnya aku datang bekerja dengan melakukan bermacam kerja untuk mengelakkan rasa bosan. Mereka yang lainnya hanya duduk atau melakukan aktiviti masing2 sampai ada yang bermain daun terup..cukup masa mereka berkumpul untuk minum.Aku pula banyak kemaskan barang2 yang bersepah sambil menyusun disatu tempat dan masa selebihnya aku hanya duduk melukis produk di situ untuk menambahkan lagi pengetahuanku tentang produk yang ada disamping menanti masa untuk balik. 
Seminggu berlalu dengan situasi yang sama.Aku mula meninjau ke department yang baru dibuka iaitu dept. R&D yang mana ada staff melayu baru saja masuk sebagai engineer.Disitu hanya dia berdua bersama managernya keturunan Cina.Dia rajin berbual dengan aku mungkin sebab sama-sama orang baru dan lama kelamaan aku semakin rapat dengan dia.Aku sukakan sikapnya yang lebih positif berbanding dengan yang lainnya.Aku bertanya jika ada apa2 kerja yang boleh aku buat untuk dia.Dia bersetuju dan memberikan aku sedikit kerja untuk membantu dia dan yang sering aku lakukan adalah pergi ke SIRIM untuk mencari standard yang dia minta.Balik dari SIRIM ada masanya sehari suntuk aku habiskan masa dengan fotostate standard tersebut. 
 
Lama kelamaan aku semakin kerap berada di dept R&D dan aku banyak membantu mereka berdua. Dalam masa yang sama aku melihat cara2 dia melukis menggunakan software AutoCad.Melihat aku berminat, dia mengajar aku cara2 nak gunakan software tersebut Dia hanya mengajar aku membuat line,kotak,segitiga dan bulatan (cara ini juga aku ajarkan pada rakanku yang lain).Pertama kali mencuba aku rasa teruja bila aku berjaya lukis kotak dan bulatan.Namun kerana kesibukannya maka peluang itu jarang aku perolehi.Hatiku mula meronta untuk belajar lagi dan apa yang aku buat adalah mengambil peluang belajar selepas dia balik.
Ada masanya aku hanya berseorangan di office belajar seorang diri hingga jam 10 malam tanpa claim overtime tapi aku tak kisah asalkan aku dapat apa yang aku mahu.

Rakanku terkejut melihat aku semakin cekap mengunakan software tersebut dalam masa yang singkat dan selepas itu aku diberi kepercayaan untuk membuat beberapa lukisan yang mudah.Semuanya aku lakukan selepas dia balik dari kerja dan keesokannya aku serahkan pada dia.Melihatkan kesungguhan dan minat yang aku tunjukkan manager memohon satu komputer buatku dan selepas itu satu meja disediakan untukku.Dalam masa yang sama aku masih lagi dibawah production sebagai technician bermakna aku lakukan 2 tugas.Sebelah pagi aku berada di R&D manakala sebelah petang aku akan ke production tapi jika diproduction tiada kerja aku akan kembali semula ke R&D.Aku sebenarnya sudah hilang minat untuk bekerja dibawah production kerana tidak banyak yang dapat aku pelajari disana.

Akhirnya setelah beberapa drawing berjaya aku siapkan maka aku terus diserap kedalam R&D dept. sebagai Draftman.Kami bertiga ditugaskan membuat prototype product baru bagi menggantikan produk versi lama bermakna kami bertiga jugalah sebagai perintis produk tersebut. Aku ditugaskan untuk membuat lukisan mould atau acuan bagi menghasilkan produk.Setelah lukisan tersebut disahkan maka terhasillah prototype yang menanti masa untuk dipasang…Kini tugas aku adalah memasang protoype tersebut dan digantung di production untuk dipamerkan.Aku hanya lakukan segalanya seorang diri ketika memasangnya sambil sesekali dibantu oleh engineer iaitu temanku tadi.

Sementara itu hubungan antara kami bertiga juga baik dan agak rapat.Ini menimbulkan rasa iri hati pada orang lain lantas mereka membuat berbagai cerita memburukkan aku.Meskipun tidak diberitahu tapi aku boleh menduga siapa orangnya siapa lagi kalau bukan mereka yang ketawakan aku dulu.Suatu hari manager bertanya pada aku kenapa mereka tu suka burukkan aku dengan bercerita padanya.Katanya selama ini dia tiada masalah pun dengan aku.Aku jelaskan padanya begitulah sikap orang melayu (tapi bukan semuanya) tidak mahu berusaha tapi bersikap dengki dan iri hati dan aku katakan juga mereka lagi sakit hati kerana aku tidak pernah dimarahi oleh ketua aku didepan mereka.Setelah diterangkan ketua aku yang berbangsa cina itu hanya mengangguk lantas aku katakan jika tak percaya mari aku tunjukkan bukti.Aku meminta boss aku berpura-pura memarahi aku didepan mereka dan lihat apa yang berlaku selepas itu.

Boss aku setuju dan pada hari tersebut bila melihat semua ada diproduction aku segera memberi isyarat agar boss aku datang dan berlakon seperti yang kami rancang.Boss aku segera datang dan kami mula berlakon tanpa skrip.Mula-mula dia memarahi aku dengan perlahan lama kelamaan suaranya semakin meninggi seakan bertempik ..' wah ..boleh tahan org tua ni berlakon bisikku dalam hati..hehe' aku juga berlakon dengan membuat muka toya macam budak bodoh.Seperti dijangka aku melihat mereka yang diproduction tadi mula rapat untuk mendengar aku kena marah..diwajah mereka terpancar rasa gembira.Tapi mereka tak tahu aku dan boss aku balik ke office sambil ketawa.
Setelah itu mereka datang pada aku dan berpura menunjukkan simpati dan dalam masa yang sama mereka burukkan boss aku pula.Aku bertanya pada boss aku apa pula yang mereka cakap dengan dia.Seperti diduga dengan boss aku mereka terus tambahkan lagi keburukan aku dan memuji tindakannya itu pada aku.Setelah itu barulah boss aku faham keadaan sebenarnya.Cuma dia bertanya apa tujuan mereka sebenarnya?? biarlah aku serahkan pada rakan-rakanku atau sesiapa saja yang membaca kisahku ini yang menjawabnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...