Isnin, Disember 13, 2010

KU SERAH SEGALANYA

Kali ini aku menjadi keliru dalam membuat keputusan.Gerak hati dan naluri hanya membisu sementara minda turut terdiam kaku...seolah-olah merelakan kemana saja kakiku menjejak memilih arah.Aku bertanya pada rakan berkenaan syarikat ini dan mereka meyakinkan aku syarikat yang baru dibeli ini mempunya dana kewangan yang kukuh kerana 'owner' baru ini turut mempunyai 5 buah lagi syarikat lain yang pastinya boleh bertindak sebagai backup.

Setelah diyakinkan aku terfikir bagaimana aku harus berhadapan dengan boss di tempat aku bekerja ketika itu..aku terasa segan dan serba salah untuk memberitahunya.Oleh kerana aku belum disahkan jawatan kerana baru bekerja 2 bulan maka aku ambil keputusan hanya memberi surat resign melalui e-mail.Setelah mendapat gaji aku segera mengirim e-mail pada hari terakhir aku bekerja.

Minggu pertama aku lihat keadaan syarikat ini seakan lesu.Tiada suasana riuh rendah membincangkan perihal projek.Ketika ini apa yang aku perhatikan semua projek mega telah dibolot oleh syarikat yang sebelum ini aku bekerja.Aku hanya memerhatikan sekeliling dan persekitaran bangunan sambil memikirkan apa sumbangan yang seharusnya aku berikan..mindaku mula berbisik alang-alang melangkah teruskan jejakmu manakala naluri berkata inilah masa kau buktikan kemampuanmu.Aku berpeluang bercakap dengan director yang agak ramah dan selepas itu kami sering berbual terutama sekali ketika staff lain telah pun balik.Dari perbualan dapat aku rasakan dia turut sugul dan sesekali mengeluh kerana syarikat masih belum stabil dan dia juga tidak melayan aku sebagai staff bawahan seperti boss2 lain meskipun ketika itu aku hanya seorang draftman.Sejak itu aku bertekad untuk membantu menaikkan nama syarikat dan akan aku serahkan segala skill , idea , kudrat termasuk pengalaman yang ada.Aku tanamkan cabaran pada diri aku sendiri bagi membuktikan yang aku mampu lakukannya.Syarikat ini aku anggap seperti syarikat aku sendiri.

Masa berlalu telah 3 bulan aku bekerja disini dan aku telah disahkan jawatan.Ketika itu hanya beberapa projek kecil sahaja yang kami dapat dan ketika itu aku semakin kerap berbual dengan boss kerana biasanya hanya kami berdua yang sering balik lewat biasanya hingga jam 8 malam.Banyak perkara yang kami bincangkan dan banyak juga idea aku yang dia terima.Langkah pertama adalah membuat showroom selengkap yang boleh kerana aku berpendapat showroom ibarat pakaian yang kita pakai disebalik wajah yang sedia ada.Aku juga katakan yang aku yakin syarikat ini akan bangkit semula.Setelah itu design kami dipertingkatkan dengan membaiki kelemahan yang ada.Apa sahaja requirement dari client kami cuba penuhi dan setelah 6 bulan semakin ramai yang mula membuka mata pada syarikat ini.

Tarikan utama sudah pastilah showroom yang kelihatan lengkap dan menarik.Keadaan sebaliknya pula melanda bahagian sales&marketing yang mana staff nya bersilih ganti kerana tidak mampu teruskan cabaran untuk membawa order masuk dan tahun pertama berlalu tanpa projek mega hanya projek kecil yang belum cukup untuk menampung kos syarikat.Memasuki tahun ke 2 bayang peningkatan mula ketara.Aku pula di naikkan pangkat sebagai penyelia technical dan gaji aku di upkan lagi sebanyak rm300 dan sudah semestinya orang pertama yang aku cari untuk belanja makan adalah rakan engineer aku dulu.Kami terus memberi tekanan pada competitor kami iaitu syarikat lama yang aku bekerja dulu.Hasil kerja keras client mula beralih arah pada kami dan ketika wajah director mula berseri bersama projek mega yang mula menjengah.

Melihat mereka semakin goyah kami semakin agresif menyusun strategi dan sesekali aku turut turun padang membantu rakan2 marketing.Walau kepenatan aku puas dan gembira kerana akulah antara yang menjadi perintis.Selain itu akulah juga tempat boss aku mengadu sewaktu ketiadaan orang lain.

Tanpa aku sangka boss mengambil tindakan drastik dengan meyingkirkan beberapa orang staff lama kerana menganggap mereka itu tidak memberi apa2 sumbangan pada syarikat dan mereka juga dianggap liability pada syarikat.Aku sedih kerana rata-rata mereka adalah melayu tapi aku tidak mampu berbuat apa-apa meskipun mereka juga rakanku.Satu hari boss memanggil aku kebiliknya dan aku melangkah lemah disaat menuju ke ofisnya.Pertanyaan pertama dari dia padaku "Why you looks so worry..are you scare?" dan aku membalas "yes of course..with current senario..i don't know when is my turn" dia hanya tersenyum melihat aku sambil mengatakan dia ada sebabnya yang tersendiri.Meskipun dia cuba menerangkan agar aku berpuas hati tapi jauh disudut hati aku mula bersarang kebimbangan.Aku melangkah keluar dari pejabatnya dengan lemah kerana sebolehnya aku tidak mahu lagi berpindah ke tempat lain..

Hari seterusnya aku hanya mampu bertawakal..keadaan aku dan mereka yang tinggal ketika itu ibarat banduan yang menanti hukuman..Apa yang aku mampu lakukan setiap pagi ketika melangkah keluar aku mulakan langkah dengan kaki kanan bersama doa "Bismillahhirrahmanirrahim...aku pergi kerja untuk mencari rezeki kerana allah taala" dan ketika balik aku ucapkan "Alhamdulillah..masih ada rezeki untuk aku hari ini"..jauh disudut hati aku masih sayangkan syarikat ini dan aku bangga dengan sumbangan serta pencapaian setakat ini...tapi apakah aku mampu bertahan?? nantikan episod seterusnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...