Isnin, Disember 13, 2010

BAGAI TIDAK BERDAYA LAGI

Selepas kembali dari cuti Hari Raya bebanan tugas mencurah-curah seperti batu disimbah ke kepala. Projek yang datang tidak putus-putus membuatkan aku lesu tidak bermaya. Sepanjang aku bekerja di sini tahun ini adalah yang paling banyak order yang kami terima.Sasaran 'profit' 10 juta aku rasa telah lebih dari sasaran. 'Overhead' juga bukan lagi alasan dengan pengurangan staff secara total dan paling minimum.

Senario biasa apabila tiba hujung tahun masing-masing 'rushing' untuk menyiapkan projek kerana biasanya tahun depan 'budget' baru akan dikeluarkan. Ini bererti masing-masing akan 'rushing' bagi menyiapkan segera setiap projek untuk budget tahun ini.Ketika inilah 'supplier' atau pembekal seperti kami akan dikerah habis-habisan 'by hook or by crook..get it done'.

Tahun-tahun sebelumnya tidak pernah lagi aku alami situasi yang begitu terhad seperti ini.Ruang yang diberi begitu sempit hingga aku tidak mampu berfikir lebih lama.Lebih memeritkan aku hanya diberi 2 orang pembantu seorang pelukis plan atau 'draftman' dan seorang lagi 'QC Supervisor'. Hanya sedikit ruang untuk aku menarik nafas lega kerana mereka berdua telah agak lama bekerja disini maka masing-masing turut cekap menyiapkan tugas yang diberi tanpa perlu memberi 'detail instruction'.

Walau secekap mana dan setangkas mana sekalipun ia belum memadai untuk kami menyiapkan segalanya mengikut tempoh masa yang diberi.Bermula dengan proses 'proposal' untuk client masa yang diberi " I need it after lunch".Maka berkejarlah aku untuk memeriksa,meneliti dan menentukan 'proposal' tersebut. Proposal drawing bertujuan untuk menentukan lokasi product yang akan dipasang dan juga model yang akan digunapakai.Belum pun proposal siap pihak 'Production' pula bertanya "I'm waiting your assembly drawing..delivery by next week".Assembly drawing pula gambarajah sesebuah produk yang telah mendapat 'approval' dari 'client' serta lengkap dengan senarai barangan yang perlu diorder (part drawing) termasuk kuantitinya sekali (bill of material)

Proposal yang pertama belum siap datang lagi 3 projek baru juga untuk dibuat proposal dan masa yang diberi "by tomorrow !!!" itu belum lagi termasuk projek lain yang perlu dibuat 'amendmend and resubmit'..barang yang perlu di modified dan perlu 'create' drawing baru serta barang yang belum pernah di buat turut menantikan drawing dari aku untuk diberi pada 'fabricator' dan drawing juga diperlukan untuk keluarkan 'purchase order'.Walau apapun seperti biasa aku cuba bersikap 'cool' kerana aku tidak mahu pembantu aku merasa kelam kabut dan biasanya aku akan bertanya "dah siap ke?..kalau dah siap buat yang ni pulak ok" malangnya ada pulak yang tak sabar terus potong que..terus arahkan pembantu aku buatkan kerja untuk dia katanya urgent.Aku dah mula naik angin sebenarnya kerana aku tidak gemari cara seperti ini.Pembantu aku pula dah mula resah dan pening kepala arahan siapa dia nak ikut?..mana satu yang perlu disiapkan dulu?...tapi aku hanya diam dan sabar sambil memberi ruang kepadanya.

Dalam mengejar masa untuk siapkan proposal pada client , Assembly drawing untuk production , prototype untuk R&D..satu lagi beban datang bertimpa.."Please update your tecnical file..the standard that you use now already change to new standard"..satu lagi masalah.Aku meneliti technical file yang ada ..kesemuanya ada 6 file yang perlu aku update dan semak semula.Ini pula part untuk ISO.Arahan yang diterima "All file must be complete and submit to us by this week".Aku hanya mampu pejamkan mata dan tersandar.

Setiap hari isnin seperti biasa bermula jam 9 pagi hingga 10 pagi meeting wajib semua 'section head' bersama 'director/chaiman'.Meeting kali ini juga terasa begitu panas.Aku tidak lagi mampu untuk menepis dan menutup ruang dari serangan disetiap penjuru dalam erti kata lain aku redha jelah.Melihat kali ini peluang untuk mereka 'attack' aku terbuka luas maka dengan gembiranya mereka tabur peluru.Setiap soalan yang diberi berakhir dengan 'how'? dan 'why'?.Aku hanya diam dan sesekali melemparkan senyuman tawar namun dalam hati aku simpulkan satu tekad.

Habis meeting aku bergegas ke bilik director " This is my resign later..effective by today".sambil aku letakkan sepucuk surat.Sekali lagi soalan yang sama diberi "why? you got new job already?" Aku membalas "not yet..doesn't matter I will find it later" dia membalas "So why you want to resign?" aku katakan aku tidak mampu lagi siapkan semua yang ada sekiranya semuanya 'urgent'.Dia lantas menjawab "oh !!..no..no..no ..take it back..we will discuss later".Aku pulak bertanya "how? I only have one assistant to help me to do all this thing..it's not enough..you have to consider that".Balik semula ke pejabat pembantu aku pula berkata "saya pun nak berhenti lah kalau macam ni..tak tahan dah rasanya"..aku hanya mampu sabarkan dia sambil berkata "bebanan aku lebih berat satu masa nanti kau pun akan jadi macam aku..kalau macam ni pun dah tak boleh tahan macamana nak ganti aku nanti..aku bagi kau kerja dan siapkan satu-satu..tapi aku orang longgokkan semua..sumbat selagi boleh sumbat..buat je kerja macam biasa..jangan risau".Aku tidak memberitahunya apa yang terjadi antara aku dengan boss tadi.Esoknya aku kembali bertugas seperti biasa tugas tetap tugas tapi aku puas hati selepas dapat meluahkan isi hati aku pada boss... Alhamdulillah keadaan mula kembali sedikit tenang seperti biasa.

Sebenarnya aku masih sayangkan kerja aku kerana selama ini pun aku bekerja disini kerana tugas tersebut memang kena dengan minat aku tetapi bila berkeadaan seperti ini aku rasa lebih baik aku berundur kerana terasa tekanan yang amat melampau.Paling menyakitkan hati apabila melihat orang lain ketawa dan terus memberi tekanan apabila melihat kita ditekan.Walaupun aku cuba berlagak tenang itu belum cukup untuk mereka berpuas hati.Dimanakah slogan "If you have any problem, please discuss and communicate each other"..hmmmm

Balik dari kerja belum pun reda dengan kemelut tersebut tiba-tiba aku terima panggilan dari seorang rakan "hello friend..I have job for you..can we meet today"Aku katakan hari ini aku ada hal lain dan berjanji untuk bertemu keesokan harinya.Esoknya selepas habis waktu bekerja kami bertemu di kedai mamak tempat biasa kami berjumpa.Dia menawarkan aku untuk siapkan satu projek dan harga yang ditawarkan juga agak lumayan.Projek untuk membekal peralatan 'Lab'.Aku melihat beberapa keping drawing yang dia bawa sebagai sample.. kelihatan tidak begitu susah.Aku sebenarnya tak ada mood untuk buat kerja lain  ditambah dengan masalah dan bebanan di tempat kerja (Ini adalah kerja part time aku).

Aku menolak dengan baik dengan mengatakan aku tak ada masa nak buat tapi dia tetap merayu dan berkata "dont' worry I give you one week to complete it..just one floor first".Aku meneliti lagi drawing yang ditunjukkan ..kesemuanya tiga tingkat dan jumlah bilik untuk dibuat proposal hampir 250 bilik.Melihat aku diam dia berkata " Ok..how much you want?..dan dia up lagi 2 kali ganda dari harga asal.Kelihatan dia agak terdesak untuk segera siapkan projek tersebut dan akhirnya aku bersetuju..selain dari ingin membantu tawarannya juga menarik.Malam ini (malam ke 4) barulah aku dapat siapkan satu tingkat seperti mana yang dia inginkan maka dapatlah aku menulis di blog aku ini untuk seketika.Esok dan hari seterusnya akan bersambung lagi dengan tingkat seterusnya... dan entah bila aku akan kembali berpeluang menulis di sini..aku sendiri tidak pasti.

Begitulah secebis kisah kehidupan.Ada kalanya kita diuji dan ada kalanya kita menguji..ada kalanya kita memberi dan ada kalanya kita menerima...ada kalanya kita jatuh ada kalanya kita berdiri.Belum pun habis dengan cerita aku di Pejabat dan kerja part time tiba-tiba muncul pula cerita baru ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...