Isnin, Disember 13, 2010

KAMI BERPINDAH

Aku tidak lagi dapat memandu motorsikal selepas pembedahan tersebut setelah dinasihatkan oleh doctor bagi mengelakkan aku jatuh dan menanggung risiko sekurang-kurangnya untuk satu tahun.Motor tersebut kemudiannya aku serahkan pada bapa mertua aku untuk digunakan dikampung.Aku juga tidak dapat lagi bersukan seperti bermain bola sepak atau sukan lain yang lasak dalam jangkamasa tersebut.

Belum pun masuk setahun aku terdengar khabar angin pihak syarikat ingin membeli bangunan sendiri (bangunan ini disewa) kerana bisness semakin maju.Terdengar juga beberapa tempat yang mereka cadangkan semuanya lagi jauh dari rumah sewa aku.Satu hari boss datang ke mejaku sambil membawa pelan bangunan tempat yang dia berminat nak beli.Aku terkejut bila dia bertanyakan adakah tempat itu dekat dengan rumahku.

Setelah diteliti memang dekat sangat dengan rumah aku.Rupanya memang dia dah tau lebih awal dari drivernya yang membawa dia kesitu kerana drivernya pernah datang kerumah aku semasa aku sakit dahulu.Boss aku pun satu juga masa dia tanya aku rakan-rakan lain semua pun ada maka selepas itu terdengarlah suara-suara sumbang yang menuduh aku yang bukan-bukan.Kenapa aku pulak nak disalahkan bukan aku yang suruh boss pilih tempat tu malahan aku sendiri pun tak tahu yang dia pergi kesitu.

Sebulan selepas itu confirm kami pindah ketempat tersebut dan pastinya berita ini amat mengembirakan kerana amat dekat dengan rumah aku sekitar lima minit memandu.Syukur Alhamdulillah..Allah permudahkan lagi perjalanan hidup aku.Memasuki bangunan baru boss memanggil tabib untuk melihat-lihat 'ong' di tempat baru ni.Aku sendiri tak tahu apa yang dibuatnya.Meja aku ditempatkan disebelah bawah 'I-Beam' yang dianggap tempat yg paling tak ada ong (org melayu kita pun kata tak elok kalau tidur bawah 'I-Beam' ni)  Aku hanya tersenyum bila diberitahu oleh mereka yang meja aku tu paling teruk 'ong'nya.Aku katakan pada mereka "kita sama-sama tengok betul ke tempat aku ni tak ada ong" 

Aku tak kisah sangat sebenarnya kerana pada aku walau dimana pun mereka tempatkan aku, walau di ceruk manapun mereka letakkan aku..aku tetap yakin dengan diri aku.Apa yang penting aku bekerja seperti biasa dan pejabatnya pula tidak jauh dari rumah aku.Waktu rehat aku boleh balik kerumah dan tak perlu lagi bersesak dengan jem atau membayar tol.Keluar pagi pun tak perlu terlalu awal.Oleh kerana rumah aku pun dekat maka kunci ofis pun boss buatkan untuk aku tapi yang tak bestnya waktu tengah malam kalau alarm berbunyi akulah yang akan dipanggil oleh syarikat yang mengendalikan system tersebut.Kalau dah pukul satu pagi memang aku tak bangun laaa..

Ketika ini aku masih tinggal di rumah sewa dan telah 5 tahun aku sewa disini dengan sewa bulanan sebanyak rm600.00 ringgit.Rumah yang aku sewa tu milik Dato Abu Seman (timbalan menteri pertahanan skrg ni) tapi hanya 3 kali aku dapat bersua dengan dia.Memang seorang yang baik dan ramah termasuk isterinya cuma anaknya mmm..kurang sikitlah..biasalah tu.Kalau dikira rm600 kali 5 tahun lebih kurang 36 ribu dah aku habiskan begitu saja belum masuk duit api dan air.Dah lama aku fikirkan untuk beli satu lagi rumah..rumah flet pun cukuplah tapi seperti sebelum ini masalahnya pada duit.Namun begitu aku tetap set kan di minda aku untuk dapatkan rumah ..bagaimana caranya ??..apakah aku berjaya? jika berjaya apa pula caraku kali ini... nantikan episod seterusnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...