Isnin, Disember 13, 2010

AKU DI BURU

Beberapa hari mencari akhirnya aku bertemu dengan satu iklan jawatan kosong berhampiran dengan tempat kerjaku ini dan tanpa berlengah aku segera memohon.
Ketika dipanggil untuk temuduga aku terkejut melihat salah seorang staff disitu yang aku kenali.Kami dulu sama bekerja dengan syarikat Sweden dan dialah orang pertama yang kena terminate dulu.Kami berbual seketika sebelum aku dibawa berjumpa dengan manager bahagian yang aku pohon.Alhamdulillah...kali ini lebih mudah tak perlu interview lama-lama dan tak perlu tunjuk apa-apa sijil sebab dah ada 'cabel'.Aku diterima bekerja tanpa banyak soal beserta gaji yang aku minta dan esoknya aku diminta terus datang memulakan tugas.Aku meminta tempoh seminggu untuk selesaikan kerja aku kemudian barulah aku akan datang kesini dan dia setuju.

Syarikat ini adalah syarikat dari U.K tapi aku lihat keadaannya tidak seperti syarikat mat saleh yang lain. Mungkin kerana pengurusannya banyak diserahkan kepada boss yang rata-ratanya cina maka sistem disitu agak kelam kabut.Minggu pertama disini aku lebih banyak memerhati dan cuba memahami sistem yang mereka buat.Masuk minggu ke 2 aku diberikan satu tugas untuk disiapkan segera.Oleh kerana aku belum mahir dengan produk tersebut maka aku hanya mengikut gambaran yang diberikan oleh ketuaku.Setelah  barang sampai aku hanya terdiam bila melihat barang tersebut tidak dapat dipasang kerana drawing yang aku berikan banyak silap.Itulah padahnya bila kita berbuat sesuatu yang kita tidak faham!!.Nasib baik juga boss menyebelahi aku ketika itu dengan alasan aku masih baru.Setelah melakukan beberapa modifikasi akhirnya barang tersebut masih boleh digunakan dan segera dieksport ke India..

Tugas ke dua dan seterusnya aku lebih berhati-hati dan jika ada kesilapan pun hanyalah kesilapan kecil sahaja.Tugas yang paling mencabar aku terima bila boss meminta aku design satu peralatan untuk dibuat testing.Aku segera mengumpulkan segala bahan-bahan yang aku perlukan mengikut design aku sendiri.Selepas itu aku present pada dia concept beserta fungsi alat tersebut.Setelah dia berpuashati aku memulakan tugas membuat drawing pula untuk diserahkan pada purchasing. Agak lama juga aku mengambil masa untuk siapkan tugas tersebut kerana 'tolerance' yang diperlukan amat kecil.

Ketika itu berlaku sedikit kekecohan apabila suatu hari kami semua tidak dibenarkan pergi bersembahyang jumaat kerana kami diminta menyiapkan tugas pada hari juga.Kami semua berkumpul tanda protes dan manager kami datang dan bertanyakan "siapa yang nak pergi masjid?".Kami semua setuju dengan mengangkat tangan malangnya ada pulak seorang yang tidak setuju.Alasannya sembahyang jumaat boleh digantikan dengan sembahyang zohor!!..kami semua tersentak dengan alasan yang dia berikan kerana takkan kerana hal seperti ini kami boleh gantikan dgn sembahyang zohor...sampai sekarang aku masih tertanya-tanya boleh ke dalam keadaan seperti itu??

Memasuki bulan ke dua aku terkejut apabila satu hari rakan lama (dari syarikat sweden dulu) menefonku.Dia mengajak aku berjumpa sambil minum-minum kerana dah lama tak jumpa.Rupa-rupanya dia cuba memujuk aku join semula ke syarikat lama.Syarikat Sweden tersebut telah dibeli oleh seorang wanita cina.Awal-awal lagi aku nyatakan aku tidak bersetuju kerana ketika itu syarikat tempat aku bekerja tengah naik dengan order yang agak banyak dari local dan luar negeri.Aku katakan aku tidak mahu berlaku lagi peristiwa seperti dulu.
Dia masih tidak jemu memujuk aku dan buat kali kedua kami keluar sekali lagi.Kali ini dia membawa pula rakannya seorang director dari syarikat lain untuk sama-sama memujukku.Rupa-rupanya rakanku ini turut ada share dalam syarikat yang baru di beli oleh cina tadi.Setelah bercerita panjang lebar akhirnya aku katakan biarlah aku fikirkan dulu.Setelah itu aku balik untuk berbincang dengan isteriku dan seperti diduga isteriku juga tidak setuju atas alasan yang sama bimbang perkara yang sama berulang.

Setelah itu aku hanya diamkan diri tanpa menelefonnya tapi tidak kusangka AKU TERUS DIBURU. Suatu hari aku terima panggilan dari rakanku yang terus menelefon ke ofis aku.Aku berasa agak kurang senang kerana aku bimbang jika boss tahu dia telefon aku.(kami adalah competitor - produk yang sama) lantas aku memberitahunya yang aku rasa kurang selesa dengan caranya.Dia hanya ketawa sambil berkata "jangan risau la..aku menyamar jadi agen court mammoth"..bila pulak aku hutang dengan court mammoth hehe..Dia masih bertanyakan tentang jawapan aku sementara aku cuba berdolak dalih dan untuk menyingkatkan perbincangan dengan dia aku minta tempoh 2 minggu.

Selepas itu aku teringat pada rakan engineer aku dulu lantas aku segera aturkan masa untuk berjumpa dengannya.Aku perlukan pendapat dari dia pula kerana aku tahu dia seorang yang berfikiran positif dan terbuka.Ketika bertemu dengannya aku segera menceritakan apa yang berlaku dan meminta pendapatnya.Jawapan yang aku terima sungguh bernas..dia memberi cadangan supaya aku upkan gaji aku dan lihat adakah mereka masih mahu terima dan itu juga bermakna itulah market value diri aku tapi kalau mereka tak terima aku boleh terus bekerja disini. terima kasih kawan...

Aku balik dengan senyuman dan segera menyiapkan resume aku yang ala kadar saja.Seperti yang rakanku cadangkan aku upkan gaji aku ketika itu melonjak naik tambah rm1000.Melihat pada angkanya aku hanya tersenyum kerana kalau nak ikutkan entah berapa tahun lagi aku perlu kerja baru dapat kenaikan sebanyak itu..Seperti yang dijanjikan aku bertemu dengannya sambil membawa resume aku..Setelah melihat resume aku dia cuma tersenyum sambil berkata "banyak ni je kau minta ..cukup ke?"

Haaaa !!!...pertanyaannya itu membuatkan aku terlopong sambil tersenyum sumbing dalam hati aku berkata "kenapa tak cakap awal-awal.".Aku kini dalam dilema apakah aku mahu terima tawarannya..alasan apa lagi nak aku berikan?? Apakah aku yakin dengan syarikat ini ??dan apakah keputusan aku...nantikan episod seterusnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...