Isnin, Disember 13, 2010

TERUS MELANGKAH

Memasuki tahun ke 3 syarikat bertambah kukuh dan customer mula beralih pada kami.Syarikat tempat aku bekerja sebelum ini mula goyah.. berbagai kelemahan mula dihidu oleh pelanggan dan kesempatan itu segera kami rebut.

Kali ini boss disitu pula mengajak aku bekerja dengannya bersama syarikat yang bakal dia tubuhkan sendiri.Aku berterus terang yang aku selesa disini dan banyak yang telah aku curahkan..cukuplah jika boleh aku tidak mahu berpindah lagi.Aku ingin melihat syarikat ini berdiri kukuh satu masa nanti.Boss aku pula mengatur langkah bersama strategi pemasaran keluar negara dan kami berjaya menembusi pasaran Singapura dan seterusnya dia beralih pula ke negara China dengan menubuhkan cawangan baru disana.

Ketika boss ke luar negara dia tidak lupakan aku apabila dia menghadiahkan sebuah jam tangan yang dia beli dari Swiss tetapi adiknya yang bertugas dibahagian akaun  serahkan pada aku secara diam-diam tanpa diketahui oleh staff lain hingga hari ini.Aku yang jujur dan lurus ni pula komen jam tu patern org tua punya bila ditanya oleh dia...tapi untuk cover aku katakan aku akan simpan dan jaga jam itu sebagai kenangan sekaligus aku anggap ia penghargaan buatku.

Aku turut diberi kepercayaan membuat temuduga pengambilan staff baru iaitu position mekanikal engineer yang bakal membantu aku.Pelik juga engineer dikawal oleh supervisor hehe..apa-apa jelah yang penting ada orang membantu kerja aku.Setelah aku membuat tapisan maka beberapa candidate dipanggil dan rata-rata mereka mempunyai diploma atau degree.Bersama manager aku dan seorang lagi eksekutif kedua-duanya cina kami menetapkan 2 hari untuk seisi temuduga ini.Kesemua yang aku panggil adalah melayu dan Cina.

Perbezaan ketara adalah dari segi komunikasi yang mana bangsa cina penguasaan bahasa inggeris amat baik manakala melayu agak terkial-kial meskipun mempunyai tahap degree yang sama.Yang kedua dari segi 'self confident' yang amat aku perlukan.sekali lagi bangsa melayu agak lemah.Hari itu aku berhadapan golongan terpelajar dan tanpa mereka sedari orang yang interview mereka hanyalah berkelulusan SPM sahaja.
Paling aku tidak boleh lupa adalah seorang gadis yang berkelulusan degree dari U.K.Soalan lazim yang biasa aku tanya adalah "what is your strength and what is your weakness..please explain" ketika itu dia menjawab "err..can i speak malay" aku terkejut dan serta merta aku minta sijilnya untuk memastikan apakah sijilnya origional.Melihat pada sijilnya memang sah ori dengan cop dari university di UK.

Aku bertanya lagi kalau dia tak tahu berbahasa inggeris macamana dia bertanya pada lecturenya masa dia study dan jawapan dia lebih mengejutkan bila dia katakan yang dia akan menyuruh rakannya bertanya.Aku terasa malu bila manager dan eksekutif mula tersenyum sumbing melihat gelagatnya.Menambahkan lagi episod malu bila diakhir temuduga dia merayu-rayu agar diberi peluang kerana dia amat perlukan kerja.Ingin aku katakan dan ingin aku ingatkan pada sesiapa juga yang membaca tulisan ku ini jangan sesekali melakukan sedemikian kerana confirm serta merta nama anda akan digugurkan.

Aku akhirnya memilih seorang fresh graduate lulusan dari USM.Apa yang menarik tentang dia adalah pertama yang aku lihat file sijilnya cukup kemas dan bersih dan di attachkan sekali dengan kreativitinya membuat lukisan walaupun hanya lukisan kartun.Yang kedua adalah tentang dirinya..dia mempunyai keistimewaan tersendiri dimana kedua-dua tangannya berfungsi dengan baik kerana aku lihat dia boleh menulis atau melukis samada tangan kiri atau kanan.Begitu juga semasa berbicara kedua-dua belah tangannya juga nampak tidak kekok ketika melakukan pergerakan dan aku upkan lagi gajinya sebanyak rm100 lagi!!.sayangnya dia hanya bersamaku untuk 3 bulan sahaja sebelum dia memilih untuk bekerja dengan abangnya.

Peristiwa lain yang akan aku kenang apabila pihak syarikat menganjurkan pertandingan mencari group yang paling kreatif membuat design salah satu produk yang kami hasilkan.Mereka perlu mencari idea merekacipta mengikut gaya dan kreativiti masing2 tetapi masih perlu mengikut spesikasi yang ditetapkan.Sekali lagi aku terpilih untuk menjadi pengadil pula.Hari itu buat pertama kali kaki aku melangkah masuk ke kolej Lim Kok Wing yang tidak perlu diperkenalkan lagi.Hari itu juga aku berdiri dihadapan pelajar art & design memberi ucapan meskipun dalam bahasa "english pasar" aku tak peduli asalkan mereka faham penerangan aku hehe..Wahai pelajar yang terlibat orang yang berdiri memberi ucapan itu sebenarnya adalah aku..aku yang hanya berkelulusan SPM sahaja tapi masih mampu berhadapan dengan kamu semua..Lihatlah wahai teman..wahai pembaca..wahai pengunjung blog aku.. yakinlah pada diri kita yang kita mampu lakukan tak kira walau siapa pun kita dan aku telah pun buktikan ..

Episod seterusnya pengakuan eksklusif dari aku yang bakal membuatkan jantung anda semua berdegup kencang..nantikan episod seterusnya.. episod ke 40!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...