Isnin, Disember 13, 2010

SELAMAT TINGGAL SEMUA

Memasuki tahun ke 5 aku bekerja disini pihak syarikat mula mengecilkan operasi akibat kegawatan ekonomi ketika itu.Syarikat mula mengalihkan operasi sedikit demi sedikit dengan berpindah ke Sarawak.Beberapa rakanku turut berpindah kesana dan ramai juga yang memohon kerja lain.
Lupa aku nyatakan yang aku sering mengikut gerak hati yang merupakan pancaindera kita yang ke 6.Di saat ini gerak hatiku cukup kuat mendesak agar aku segera mencari kerja lain.

Sejak itu bukan hanya aku malah rakan-rakanku turut cuba memohon kerja ditempat lain.Pertama kali aku dipanggil temuduga adalah disebuah kilang di Perak.Bersama 3 rakanku yang turut sama dipanggil kami berangkat menuju kesana dan sekali lagi gerak hatiku berkata ini bukan pilihan yang tepat maka aku hanya pergi tanpa diiringi dengan harapan sekadar ingin menambahkan pengalaman.

Seperti diduga seisi temuduga juga berjalan dengan tawar bersama 2 pegawai dari Jepun dan aku gagal hanya seorang rakanku saja yang berjaya.Selepas itu aku terus memohon dengan beberapa syarikat lain dan dalam masa yang sama keadaan syarikat semakin goyah..overtime dikawal serta tiada pengambilan staff baru jika adapun operator yang dibawa dari Sarawak.  

Satu hari aku terima surat temuduga dari sebuah syarikat.Aku segera hadir pada hari yang dijanjikan.Setelah diajukan dengan beberapa soalan aku diminta melukis di white board mengikut arahan yang diberikan.Agak pelik kerana dia minta aku lukis gambar rumah , pagar , jalan , pokok , ular , awan , matahari dan perigi.Untuk gambarajah lain tiada masalah tapi aku mengambil sedikit masa untuk berfikir dimana aku nak letakkan kedudukan ular tersebut..akhirnya aku memilih untuk letakkan dibawah pokok.Setelah itu aku pulang dengan membawa persoalan apa relevannya lukisan itu dengan kerja yang aku mohon?.

Persoalan aku terjawab bila satu hari sewaktu aku dan rakan melayari internet ditempat kerja, kami terpandang satu software yang bertajuk         "who am i".Software tersebut mengarahkan kita menyusun kesemua gambarajah sama seperti ketika aku ditemuduga tempoh hari dan perlu disusun mengikut fikiran kita.Setelah lengkap semuanya maka satu keputusan akan diprint keluar iaitu analisis keperibadian diri kita.Aku cuba alihkan kedudukan gambarajah mengikut susunan yang berbeza dan result paling teruk adalah jika ular diletak ditepi pagar rumah serta matahari berada betul2 diatas rumah...nasib baik aku letak ular bawah pokok hehe..

Sebulan selepas itu aku dipanggil untuk datang mengambil surat tawaran dari syarikat tersebut.Sekali lagi aku terkejut bukan hanya aku diterima bekerja malah gaji yang ditawarkan lebih dari yang aku mohon syukur.. shukran..Alhamdulillah..Allah memang sayangkan aku..

Hari ini adalah hari terakhir aku bersama operator aku.Suasana sedih dan suram menyelubungi kami hari ini.Ketika berkumpul untuk memberi ucapan taklimat dan ucapan terakhir masing2 aku lihat mula mengeluarkan tisu dan sapu tangan.Aku memohon maaf pada mereka sekiranya selama bersama mereka aku ada menyakiti atau mengguris perasaan mereka.Aku tidak mengambil masa yang lama untuk memberi ucapan kerana suasana telah bertukar menjadi sedu sedan serta esak tangis dan aku juga perlu segera hentikan sebelum air mata aku turut gugur.Selepas itu mereka kembali bekerja seperti biasa dan hari ini tiada seorang pun yang panggil aku untuk membaiki mesin mereka.Waktu kerjaku telah tamat..disaat aku berdiri dipintu untuk keluar dan punch card buat kali terakhir disitu juga aku berdiri untuk membuat lambaian terakhir buat semua operator aku..selamat tinggal semua moga bersua lagi dilain masa..

Tapi bagaimana pula dengan kerja baru ku ini??..Apakah aku seronok??..Apa pula cabarannya??.Adakah gerak hatiku betul??..Adakah 'ong' aku disana nanti??...nantikan episod seterusnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...