Isnin, Disember 13, 2010

INILAH DIRIKU...

Kini sejarah hidup aku telah memasuki episod yang ke 40.Walau apa jua tanggapan anda dan walau apa jua persepsi anda sila baca kisah ini hingga kepenghujungnya kerana anda mungkin akan mengenali siapa aku.Aku juga tidak mampu memaksa anda semua mempercayai segala apa yang aku coretkan kerana aku menulis sebagai catitan buat diri aku dan untuk tatapan orang yang ingin mengetahui perjalanan hidup aku terutamanya anak-anak dan cucu-cucu aku nanti.

Setelah anda mengikuti episod aku sebelum ini tanpa anda sedari anda sebenarnya membaca perjalanan dan liku-liku seorang lelaki yang dilahirkan sedikit kekurangan berbanding anda !!!. Walau apapun aku tetap bersyukur kerana masih ramai lagi insan diluar sana yang mungkin kecacatannya lebih teruk dari aku dan yang lebih mengkagumkan mereka juga tidak menjadikan alasan diri mereka yang cacat itu untuk tidak berusaha malah ada antaranya lebih berjaya dari mereka yang dilahirkan sempurna segalanya.

Mengikuti perjalanan hidup aku anda mungkin beranggapan aku seperti orang lain tapi sebenarnya aku melalui penderitaan sejak bersekolah lagi..namun ketika itu kesakitan tidak sangat aku rasakan tetapi bila berinjak dewasa ia semakin menekan urat sarafku.Bagaimana aku laluinya ??..segalanya terletak pada minda dan semangat dalam diri..jika kita berkata aku sakit apa aku boleh buat.. mana aku mampu buat ..tak mungkin aku boleh buat maka begitulah seterusnya corak kehidupan kita.

Ketika berusia 14 tahun abah ada membawa aku kehospital untuk menjalani rawatan tapi langsung tidak berkesan dan sekali itu sajalah aku pergi kerana aku tidak mahu membebani keluargaku dengan penyakitku ini.Setelah bekerja aku mencuba jalani rawatan secara tradisional di beberapa tempat tetapi langsung tidak berkesan.Ianya berlarutan sehinggalah aku berkahwin dan ketika usia semakin meningkat ia semakin menghimpit urat sarafku.Satu hari aku terfikir kenapa aku tidak cuba membuat pemeriksaan di hospital besar Kuala Lumpur mungkin disana ada cara lain yang boleh mereka lakukan. Setelah menjalani pemeriksaan dan x-ray kini baru aku faham tentang penyakit ini.Aku kemudiannya di bawa berjumpa doctor pakar dan hanya ada satu cara iaitu dengan membuat pembedahan.Aku merasa amat gembira kerana seakan telah diberikan harapan... malangnya kegembiraan aku hanya seketika apabila doctor menyatakan kos pembedahan tersebut adalah sebanyak rm18000 (18 ribu)..aku kembali tunduk bersama harapan yang tiba-tiba pudar.Di mana dan bagaimana aku boleh dapatkan duit sebanyak itu ?

Hari berikutnya aku lalui dengan hanya memikirkan apakah cara untuk mendapatkan duit sebanyak itu..duit EPF pun dah aku keluarkan untuk membeli rumah ..meminta derma dari orang ramai aku malu dan aku rasakan keadaan tidak terlalu terdesak untuk aku lakukannya..meminta dari keluarga dan saudara mara juga tidak mungkin akan aku lakukan atas alasan yang sama..jadi bagaimana?? Masuk kali ini entah kali ke berapa ingin aku ulangi bahawa Allah sememangnya sayangkan aku.. ketika beberapa kali berulang alik membuat pemeriksaan Dr bertanya bilakah aku bersedia untuk pembedahan dan aku katakan aku belum cukup duit dan entah bila juga duitku akan cukup..aku keluar dari bilik Dr bersama harapan yang kian kabur dan impian yang mungkin berkubur tapi ketika termenung aku dikejutkan dengan suara sister yang ada bersama ketika didalam bilik Dr tadi.Dia mengatakan kenapa tak cuba memohon dengan badan kebajikan hospital kerana penyakitku ini dikategorikan sebagai penyakit kronik.

Dengan harapan yang masih bersisa tanpa berlengah aku segera pergi memohon dan baru aku tahu rupanya dihospital kerajaan sememangnya ada peruntukan disediakan bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk menjalani rawatan tetapi hanya untuk penyakit kronik dengan kos yang besar.Setelah diinterview dan mengisi borang kini aku menunggu pengesahan dari pihak kementerian kesihatan samada lulus atau tidak.Aku memberitahu Dr yang aku menanti kelulusan dan pihak Dr memberikan kerjasama dengan mengatakan tarikh boleh ditetapkan bila aku sudah bersedia bersama kos pembedahan.

Dalam masa yang sama aku diperkenalkan pula oleh salah seorang saudaraku pusat rawatan traditional mirip seperti rawatan hospital bezanya hanyalah setelah pembedahan luka tidak dijahit cuma 'dia' sapukan dengan tangan luka tersebut bercantum.Ketika aku pergi ketempat ini keadaan memang sesak dengan pesakit melayu,cina dan india malah yang berkerusi roda pun ada.Aku diberitahu kos rawatan hanya rm2 ribu tapi aku agak sangsi dan sebenarnya aku lebih berharap pada rawatan Dr pakar yang sebenar.Penantian aku berakhir setelah setahun aku terima sepucuk surat mengatakan permohonan aku diluluskan.. Alhamdulillah.. dan aku segera berjumpa Dr untuk menetapkan tarikh pembedahan disamping itu aku mendapatkan info tentang penyakit ini dan risiko yang bakal aku hadapi melalui internet.

Tibalah hari aku mendaftar untuk masuk wad di HKL.Ditemani isteriku yang ketika itu baru sahaja habis waktu berpantang anak kami yang bongsu, aku ditempatkan diwad kelas 3.Setelah aku tunjukkan buku derma darah milikku aku segera di pindahkan ke wad kelas 2 yang lebih selesa. Dengan adanya kad derma darah ini juga selain aku layak tinggal di wad kelas 2 segala kos sepanjang aku berada didalam wad turut diberi percuma malahan wang deposit ketika mendaftar masuk wad turut dikembalikan.Ini bermakna segala yang aku terima adalah percuma kerana itulah aku katakan Allah Maha Esa..Maha Penyayang..Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani dan aku adalah insan yang bertuah kerana terpilih menerima anugerahnya.Syukur Alhamdulillah..

Pagi ini pakar bius datang menemui aku untuk perkenalkan dirinya dan menerangkan tugasnya yang akan  bersama pakar bedah sewaktu pembedahan dan kesempatan ini aku ambil untuk bertanya risiko pembedahanku nanti antaranya aku bakal lumpuh seumur hidup jika pembedahan gagal !!! dan kemungkinan lain akan berlaku implikasi pendarahan.Aku tiada pilihan hanya bertawakal sambil menurunkan tandatangan persetujuan untuk menjalani pembedahan.Jam 10 pagi aku menaiki 'stracher' untuk ditolak masuk kedalam dewan bedah.Dr yang melakukan pembedahan tersebut adalah Dr Syukur yang kini telah berpindah ke Hospital Pakar Seremban (KPJ).Setelah sama-sama bacakan doa aku diminta mengucap dua kalimah syahadah sebelum 'mask' ditekup ke hidungku dan saat itu juga duniaku gelap.

Selama 10 jam aku berada didewan bedah dan ketika membuka mata aku kini berada dibilik ICU...yang mampu aku katakan hanyalah syukur alhamdulillah..aku masih dibenarkan melihat dunia..melihat isteri dan anakku..dan melihat apa juga yang ada didunia ini.Tekakku terasa amat dahaga dan sewaktu isteriku masuk melihat aku, yang mampu aku lakukan hanyalah menulis ditapak tangannya perkataan 'air'.Sewaktu aku menjeling ke sebelahku aku seakan mahu tersenyum bila melihat produk dari syarikat aku bekerja yang aku sendiri hasilkan kini memberi sumbangan dengan merawat diri aku sendiri.

Setelah aku semakin pulih aku dibawa masuk kedalam wad.Masuk hari kedua aku berada didalam wad sewaktu masih terlantar sakit handset aku mula menerima sms bertalu-talu dari rakan sekerja bukan bertanya khabar tapi bertanyakan tentang projek yang sedang berjalan kerana ketika itu kami sedang dalam proses untuk menyiapkan 2 projek yang agak besar iaitu di Hosp.Sg Buloh dan Hosp. Temerloh disamping beberapa projek kecil yang lain.Meskipun aku belum mampu bergerak tapi aku gagahkan juga untuk membalas setiap mesej mereka. Seminggu terlantar aku diminta bangun dan berjalan.Pertama kali berdiri seluruh tubuhku menggeletar dan hanya beberapa minit saja aku berdiri aku kembali baring.Setelah berehat beberapa ketika aku kembali mencuba untuk berdiri dan perlahan-lahan aku cuba berjalan sambil dipimpin oleh isteriku.Masuk minggu kedua belum lagi aku dapat berdiri dengan stabil aku didatangi oleh rakan sepejabat.Aku ingat mereka ingin melawat aku rupanya mereka membawa layout projek baru untuk meminta pendapatku.Aku hanya memberi kerjasama setakat yang mampu kerana aku perlu segera berbaring disaat tubuhku masih lemah ketika itu.

Tidak cukup dengan itu boss meminta aku bertanyakan pada fisioteraphy apakah rawatan atau alat yang boleh membantu untuk mempercepatkan proses agar aku cepat sembuh dan segera kembali bertugas.Dr menyarankan agar aku menggunakan 2 alat iaitu alat untuk mengerakkan urat saraf yang dikenali sebagai "TENS" (pengaliran arus electrik melalui getaran kini semakin popular seperti kaedah Dr JISM). Keduanya adalah dengan berbasikal statik..maka terjawablah persoalan entry aku episod ke 31 iaitu kenapa syarikat hadiahkan aku basikal.

Sebulan lamanya aku tinggal di wad dan selama itu jugalah isteriku menemani aku..anakku yang baru lahir dijaga oleh mertuaku.Setelah aku dibenarkan pulang tidak lama selepas itu wakil dari sebuah majalah (majalah Nona) datang untuk interview isteriku bertanyakan pengalaman serta perasaan dia sepanjang dia menjaga aku.Anda boleh klik pada gambar yang aku sertakan dari majalah tersebut untuk membaca isi kandungannya.

Ada dua perkara yang ingin aku perkatakan disini setelah berakhirnya kisahku kali ini.Pertama untuk melawan kesakitan kita perlu tanamkan sikap positif didalam diri disamping menguatkan semangat yang ada dalam diri kita sendiri.Kedua jika sebelum ini mungkin anda tidak tahu bahawa pihak kerajaan ada menyediakan peruntukan ini (aku pasti ramai tidak tahu kerana aku juga tidak tahu sebelum ini) kini anda telah pun tahu maka jika ada diantara anda tidak kiralah samada keluarga,saudara atau rakan yang memerlukan bantuan gunakanlah kemudahan ini kerana ia telah tersedia disetiap hospital kerajaan kecuali klinik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...